29 MEI 2020

WeTransfer behaalt B Corporation certificering

Martha Lane Fox aangesteld als voorzitter van de raad van commissarissen om de waardengedreven bedrijfsvoering verder te versterken

355355 wetransfer b corp lockup 80ea92 original 1590485642

AMSTERDAM — 10 juni 2020— WeTransfer, het Nederlandse techbedrijf dat verschillende producten aanbiedt gericht op de creatieve sector, maakt vandaag bekend dat het een Certified B Corporation is geworden. Dit maakt WeTransfer een van de weinige internationale techbedrijven met het prestigieuze keurmerk voor organisaties die hoge standaarden hanteren op duurzaam, sociaal en juridisch gebied. WeTransfer kondigt vandaag ook aan dat Martha Lane Fox is aangesteld als hoofd van de raad van commissarissen. Martha Lane Fox was in 1998 mede-oprichter van het boekingsplatform Lastminute.com, dat twee jaar later naar de beurs ging. Ze is tevens de oprichter van DotEveryone, een denktank gericht op het stimuleren van verantwoorde technologie, en zit in het bestuur van Twitter en Chanel. Van 2009 tot 2013 was Lane Fox digital champion van het Verenigd Koninkrijk. Ze krijgt wereldwijd erkenning voor haar inspanningen om toegang tot het internet en digitale geletterdheid te vergroten.

“In de tien jaar dat WeTransfer bestaat hebben we altijd achter de waarden van Certified B Corporations gestaan: een balans vinden tussen mensen, milieu, en omzet. Deze certificering is een erkenning van onze voortdurende inspanningen en inzet om verantwoorde technologie en bedrijfsvoering te bevorderen,” aldus Gordon Willoughby, CEO van WeTransfer. "Wij vinden het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen voor de producten en technologie die we de wereld in brengen, en streven ernaar om ook andere techbedrijven te stimuleren om onze industrie verantwoordelijker en duurzamer te maken.”

Een bedrijf opbouwen dat bijdraagt aan positieve verandering zit in de kern van de bedrijfsethos van WeTransfer. Sinds de oprichting in 2009 heeft WeTransfer de creatieve community gesteund met een breed scala aan initiatieven, onder meer door 30% van alle advertentieruimte aan creatieven en goede doelen te doneren. Inmiddels heeft WeTransfer voor zo’n $300 miljoen aan advertentiewaarde gedoneerd om creatieven te steunen en het bewustzijn voor kwesties als gun control en netneutraliteit te vergroten. Vorig jaar hielp WeTransfer kwetsbare inwoners van Los Angeles door 35 miljoen dollar aan medische schulden te laten kwijtschelden. Dit initiatief kwam voort uit de publicatie van WeTransfers white paper On Companies and Communities, dat een handleiding biedt aan techbedrijven om de valkuilen van San Francisco te vermijden en juist aan de lokale gemeenschap bij te dragen.

WeTransfer wil de tech-industrie stimuleren om de lat hoog te leggen op het gebied van verantwoording en duurzaamheid. Het bedrijf voert momenteel samen met de denktank DotEveryone een audit uit die zal vaststellen wat verantwoorde groei betekent voor WeTransfer. Met de uitkomsten wil WeTransfer verder uitwerken hoe het bedrijf een eerlijke, inclusieve en duurzame samenleving ondersteunt. De organisatie zet ook de eerste stap in het verminderen van de ecologische voetafdruk door dit jaar klimaatneutraal te worden, en zich te committeren aan een verdere CO2-vermindering van 30% voor 2025.

“WeTransfer is een van de weinige voorbeelden van een bedrijf dat overtuigd is dat gebruikers, stakeholders, medewerkers en de maatschappij met elkaar verbonden zijn, en dat het door op een verantwoorde manier te groeien succesvoller zal zijn.” zegt Martha Lane Fox. “Ik heb ontzettend veel zin om WeTransfer op dit pad te begeleiden.”

Om andere bedrijven aan te moedigen ook deze weg in te slaan, biedt WeTransfer speciale advertentietarieven aan met 20% korting voor merken die een Certified B Corporation worden of al gecertificeerd zijn. Om de lancering en WeTransfers Nederlandse roots te vieren krijgt het geliefde Nederlandse merk en mede B Corp Tony’s Chocolonely een 24-uurs take-over op WeTransfer.com in Nederland. Tony’s Chocolonely wil alle chocolade wereldwijd 100% slaafvrij maken.

Voor meer informatie over de duurzaamheidsplannen van WeTransfer kun je terecht op we.tl/pledgetotheplanet.  Voor meer informatie over B Corporations en het certificeringsproces kun je terecht op https://bcorporation.net/

Over WeTransfer

WeTransfer werd in 2009 opgericht in Amsterdam als de simpelste manier voor de creatieve gemeenschap om bestanden te delen. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een set of tools, waaronder het online magazine WePresent (meer dan 3 miljoen maandelijkse lezers), de mobiele app ‘Collect’ (4 miljoen maandelijkse gebruikers), de snelle presentatietool Paste® (40.000 actieve teams), de intuïtieve schetsapp Paper® (meer dan 30 miljoen downloads), en het oorspronkelijke webplatform met 60 miljoen maandelijkse gebruikers en meer dan een miljard verzonden bestanden per maand. Voor meer informatie over WeTransfer kun je terecht op https://wetransfer.com/about.

Over Martha Lane Fox

Martha Lane Fox richtte samen met Brent Hoberman in 1998 het boekingsplatform Lastminute.com op. Het bedrijf ging in 2000 naar de beurs en werd in 2005 verkocht. In 2007 startte Martha haar eigen liefdadigheidsorganisatie Antigone. Martha trad in 2013 als onafhankelijke kandidaat toe tot het Britse Hogerhuis en werd in 2014 benoemd tot rector van de Open University. Ze is een niet-uitvoerend bestuurslid van de Baileys Women’s Prize for Fiction, Twitter en Chanel. Ze is ook de medeoprichter en voorzitter van LuckyVoice. Martha richtte DotEveryone op tijdens haar Dimbleby Lecture in 2015 en is de voorzitter van het bestuur.

About WeTransfer

WeTransfer makes tools to move ideas. Founded in 2009 in Amsterdam as a simple, well-designed file sharing service for the creative community, WeTransfer has grown to include tools that scale across the creative spectrum, including editorial platform WePresent (with 3M monthly readers), mobile app 'Collect by WeTransfer' (with 4M monthly users), quick slide-making tool Paste® (with 40,000 active teams), immersive sketching tool Paper® (with more than 30M downloads), and the original web platform with 60M monthly users and over a billion files sent each month.

From the beginning, WeTransfer has prioritized bringing “offline” values - trust, transparency, and ethics - online. This means having a responsible data policy and tools that don’t distract people from their creative flow. WeTransfer has pioneered a new means of online advertising, resulting in the platform’s full-page wallpapers, designed by our award-winning in-house creative studio. Advertisers include industry-leading brands like Apple, Saint Laurent, Google, Balenciaga, Samsung, Netflix, Adidas, and Squarespace.

Since its founding, WeTransfer has proudly supported the creative communities and given up to 30% of advertising space to support the arts, donating over 5 billion impressions in 2017. Through our ongoing advertising grant program and content platform, WePresent, we have partnered with hundreds of groundbreaking artists and organizations, including Björk, King Krule, FKA twigs, Ryan McGinley, Ami Vitale, the Nelson Mandela Foundation, the UN Development Program, the World Wildlife Foundation and the Prince Estate. In 2016, WeTransfer launched the world’s first free Masters of the Arts in design thinking with the University of the Underground and Worldwide FM, the global radio station run by legendary BBC DJ Gilles Peterson.

Following a $25 million investment from Highland Europe in 2015, WeTransfer opened a US office in Venice Beach, Los Angeles, to add to the Amsterdam headquarters. In 2018, WeTransfer acquired popular creative apps Paper® and Paste® and expanded its US presence to New York City.

Other news